Miesten omat hyvinvointikeinot

Normal_4ded0625-64ef-4b20-80b8-9cddc49a6bd3

Mies, pidä pää kunnossa!

Lue miesten vinkit pään kunnossapitoon

Itselleen kannattaa tehdä hyvää. Silloin murheet kotona ja töissä pienenevät. Kunto nousee, kaverit lisääntyvät ja elämä näyttää mahdollisuudelta. Päästään voi pitää huolta ja kuntoaan kohentaa monilla mukavilla tavoilla ja jopa ihan ilmaiseksi.

Tälle sivulle on koottu kampanjassa Aivo Punttisen kanssa kuvattujen miesten keinot pitää huolta henkisestä hyvinvoinnistaan. Poimi hyviä ideoita oman arjen nollaukseen!

Samat vinkit löydät >> ToimintaSuomen Facebook-sivulta ja siellä näet myös näiden miesten kuvat.

Aapo Rantanen

”Vastapaino työnteolle on lukeminen ja liikunta – uinti.” Aapo Rantanen, järjestötyön suunnittelija, Invalidiliitto.

Aaro Harju

Kansalaisfoorumin pääsihteeri Aaro Harju keventää mieltään arjessa kävelemällä koiran kanssa luonnossa.

Altti Rannikko

Hengitysliitossa työskentelevä suunnittelija Altti Rannikko huolehtii arjessa henkisestä hyvinvoinnistaan lukemalla ja opiskelemalla uutta.

Antti

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:ssä työskentelevä Antti pitää huolta jaksamisestaan saunomalla ja lukemalla.

Arto Nyberg

”Pidän huolta henkisestä hyvinvoinnistani lukemalla kaikkea mahdollista maitopurkista matkaoppaisiin. Ja urheilemalla.” Arto Nyberg, toimittaja, YLE.

Esa

”Harrastan liikuntaa – jalkapalloa –  ja metsästystä” , kertoo Esa Iisalmesta, TOIMI-säätiöstä.

Frank Ryhänen

”Uteliaisuudella oppia joka päivä uutta myös nollaa vanhaa.” Frank Ryhänen, projektipäällikkö, Laurea-ammattikorkeakoulu.

Harri Jukkala

”Arvostamalla itseäni ja muita”, vastaa Harri Jukkala, aluekoordinaattori, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry.

Heikki Teittinen

”Musiikki pitää virkeänä. Soitan ja laulan, puhallinmusiikkia.” Heikki Teittinen, toiminnanjohtaja emeritus.

Heikki Vaisto

”Tuuletan ajatuksiani harrastamalla vanhoja autoja. Korjaan, kiillotan ja ajan vanhalla autolla.” Heikko Vaisto, Espoon Diakoniasäätiön toimitusjohtaja.

Ilkka Repo

”Harrastan juoksemista ja salitreeniä. Nautin endorfiinista ja voimasta, jonka liikunnasta saa.” Ilkka Repo, toimitusjohtaja, Allegia- ja astmaliitto.

Ismo Linnosmaa

”Yritän pitää huolta riittävästä vapaa-ajasta,” vastaa Aivo Punttiselle Ismo Linnosmaa, joka työskentelee tutkimusprofessorina Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa (THL).


 

Janne Elovirta

”Lukeminen, ajatteleminen, aivojen käyttö, musiikin kuuntelu,” vastaa Aivo Punttiselle Janne Elovirta, verkkotoimittaja Hengitysliitosta.

Janne Juvakka

”Pidän huolta hyvinvoinnistani harrastamalla monipuolisesti liikuntaa ja ulkoilua yksin ja yhdessä perheen ja ystävien kanssa.” Janne Juvakka, toiminnanjohtaja, Diabetesliitto.

Johannes Parkkonen

Suomen Mielenterveysseurassa aluekoordinaattorina työskentelevälle Johannes Parkkosen keino arjessa jaksamiseen: ”Juoksen metsässä elämää pohdiskellen.”

Jouko Kajanoja

Dosentti Jouko Kajanojan hyvinvointiresepti: ”Elän hitaasti – jätän aikaa.”

Jouko Karjalainen

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen köyhyystutkija Jouko Karjalainen luettelee hyvinvoinnin lähteikseen pyöräilyn, mökkeilyn, lapsenlapset sekä mukavan työn ja mukavat työtoverit.

Juha Klemola

Suomen Pakolaisapu ry:n hallituksen jäsenellä Juha Klemolalla on selkeä vastaus Aivo Punttiselle: ”Laadukkaat yöunet!”

Juha Luomala

”Tekemällä sopivasti töitä” on Sosiaalialan osaamiskeskus Versossa johtajana työskentelevän Juha Luomalan keino arjen hyvinvointiin.

Juha Töyrylä

”Vähintään yksi kulttuurielämys viikossa pitää mielen virkeänä.” Juha Töyrylä, Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) pääsihteeri.

Jukka Haapakoski

”Tsillailen musiikin parissa aina kun mahdollista.” Näin henkisestä hyvinvoinnistaan pitää huolta Jukka Haapakoski, puheenjohtaja, Työttömien Valtakunnallinen Yhteistoimintajärjestö – TVY ry.

Juri Aaltonen

”Täydellinen ilon ja työstä irtautumisen hetki on aina kotiin tullessa, kun koira juoksee ilosta ja innosta rapsutettavaksi.” Juri Aaltonen, puheenjohtaja, Toimihenkilöliitto ERTO.

Jussi Pulli

”Työn ja vapa-ajan rytmitys, liikunta sosiaalisessa joukossa ja Salibandy-miehet” ovat Ensi- ja turvakotien liitto ry:n kehittämispäällikkö Jussi Pullin keinot mielen hyvinvointiin.

Kai Laitinen

EHJÄ ry:n Kai Laitisen arjen nollaus:”Kotimaisen & kansainvälisen fudiksen seuraaminen livenä ja sohvalla”.

Kalle Kuusimäki

”Laulamalla, liikkumalla, lukemalla ja laiskottelemalla” hoitaa hyvinvointiaan johtaja Kalle Kuusimäki, Kirkkohallitus, Diakonia ja sielunhoito.

Kiril Häyrinen

Kun työviikon jälkeen pääsee kavereiden kanssa pariksi tunniksi treenikämpälle, ottaa kitaran käteen ja soundit räjähtävät soimaan, koko muu maailma lakkaa olemasta. Se on omille aivoille parasta lepoa ja latautumista, sanoo erityisasiatuntija Kiril Häyrinen.

Jussi

”Pidän päästäni huolta lukemalla kriittistä taloustieteellistä kirjallisuutta.” Jussi, 32 vuotta, pääekonomisti.

Lorenz Backman

”Asioiden tekeminen heti eikä viime hetkessä estää burnoutin uusimisen.” Lorenz Backman, näyttelijä, juontaja ja muusikko.  >> Katso haastattelu You Tubessa